• آخرین
  • روند
  • همه
  • سینما
  • تئاتر
  • تلویزیون

مستندی که برای اداره سینما در دولت بعدی خط و نشان می‌کشد!

ژوئن 17, 2021

گفتگو با ستایش رحیمی

می 24, 2022

برگزیدگان یازدهمین جشنواره مجریان و سخنرانان ایران و جشنواره ملی سعدی معرفی شدند

می 22, 2022

رشد و ترقی قابل توجهی از خردسالان تا بزرگسالان در یازدهمین جشنواره ملی سعدی بین شرکت کنندگان شاهد بودیم

می 22, 2022

نشست ردپای نقوش در موزه آبگینه برگزار شد

می 19, 2022

جشنواره ملی سعدی یک جشنواره کاملا ایرانی و با نوآوري ادبی و فرهنگی است

می 18, 2022

مجموعه گروه سرمایه گذاری ایرانیان گستربا موضوع ساخت خانه‌های ارزان قیمت و اقساط تحت عنوان خانه گستر پردیس

می 18, 2022

هفته سلامت با هدف اگاه‌سازی و توانمندسازی تمامی مردم در عرصه سلامت برگزار گردید.

می 17, 2022

بزرگی گردش مالی ارزهای مجازی اغراق شده است

می 16, 2022

دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش(کیتکس1401)

می 15, 2022

معرفی اولین دستگاه خودپرداز ملی رمز ارزها به مسوولان و مدیران وزارتICT در کیتکس1401

می 14, 2022

برگزاری سومین اجلاسیه شبکه بین المللی دانشگاه های مجازی جهان اسلام

می 14, 2022

گفت وگو با اسما شمس مجری آینده دار کشور

می 13, 2022
  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر
سه‌شنبه, می 24, 2022
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • سینما
  • تلویزیون
  • موسیقی
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه سینما

مستندی که برای اداره سینما در دولت بعدی خط و نشان می‌کشد!

ژوئن 17, 2021
در سینما
0

آیا این مستند قرار است خط و نشانی برای دولت انقلابی بعدی باشد که احتمالا سکان کار را با رای عمومی در دست خواهد گرفت؟
به نقل از مدیاخبر، یکی از پایگاه‌های اینترنتی که مرجعی برای عرضه و پخش مستندهای ایران و جهان است، اخیرا مستندی را در درگاه خود عرضه کرده که به لحاظ زمان‌بندی ارایه این اثر خاص، قابل تأمل است.

مستند «خانه سینما»، که تمرکز آن بر ماجرای اختلاف و تقابل جدی میان معاونت سینمایی وزارت ارشاد و تشکیلات «خانه سینما» در اواخر دولت دهم است، با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت مستند تکمیل و تدوین شد و اولین عرضه‌ی آن در سال 97 و در جشنواره سینما حقیقت بود.

اینکه در روزهای منتهی به انتخابات این مستند برای عرضه انتخاب شده، برای اهل نظر کاملاً معنادار است.

مستند با نگاه آشکارا جانبدارانه‌ فیلمساز ساخته شده و قصد القای این مطلب را دارد که کل اختلافات کاملاً جدی و قانونی آن‌ سال‌ها میان ارشاد و خانه سینما، مبتنی بر لجبازی و کینه‌جویی و با اهداف کاملاً سیاسی بوده است.

کلیت این مستند، رپرتاژی در تأیید عملکرد هیأت مدیره خانه سینما و نمایاندن این تشکیلات به عنوان نماینده انحصاری صنوف سینمایی است.

این مستند رندانه قصد انتقال این پیام را به «مخاطب خاص» دارد که مثلاً چهره‌ای چون مجید مجیدی که مورد «تأیید» است و روابط سیاسی خوب و سطح بالایی دارد، مؤید عملکرد «خانه سینما» است!
این در حالی است که مرور عملکرد «خانه سینما» در نزدیک به سه دهه فعالیت آن، تشکیلاتی کاملاً سیاسی-حزبی را پیش چشم ترسیم می‌کند که با مدیریتی هدفمند و کاملاً هدایت‌شده، در جهت منافع و مطامع یک جریان خاص سیاسی عمل می‌کند و آنچه که در عملکرد این تشکیلات اولویت نیست، از قضا مطالبات صنفی اهالی سینماست. از اولین حضور پررنگ و اثرگذار «خانه سینما» در عرصه مجادلات سیاسی داغ و ملتهب در سال 76، که این تشکیلات تمام قد پشت نامزد جریان چپ قرار گرفت و نوعی بسیج اهالی سینما در ستاد وی انجام شد، تا همین انتخابات سال 96، «خانه سینما» دست‌کم در بزنگاه‌های حساس انتخاباتی، همچون یک بازوی «حزبی» عمل کرده است. کما اینکه «خانه کارگر»، که به تنها مرجع سراسری امور کارگری تبدیل شده، بر تارک خود، فعالیت و جریان‌سازی سیاسی را حک کرده و مطالبات صنفی و معیشتی کارگری در رده دوم اهمیت قرار دارد و از قضا، خانه کارگر هم در خدمت همان جریان سیاسی است که «خانه سینما». جالب‌تر اینکه فرد کلیدی خانه کارگر، با اهالی سینما و «خانه سینما» هم پیوند بسیار نزدیکی دارد و گزارش‌هایی از نقش رابط او میان لیدر اصلاح‌طلبان و گردانندگان آن تشکیلات ظاهرا «صنفی» در برهه‌های مختلف وجود دارد.

مستند با ساختاری ساده و بسیط، حرف خود را بسیار گل‌درشت و عیان بیان می‌کند، چنان که با تصاویر بگو و بخند سینماگران در دیدار با رئیس جمهور وقت، در اواسط دهه 70، شروع می‌کند و به ناگاه به فضای بلبشو و آشفته‌ مقابل خانه سینما در تابستان 92 برش می‌زند تا چنین القا کند که همه‌چیز در سینما خوب و گل و بلبل بود تا این که دولتی دیگر، با رویکردی متفاوت روی کار آمد.

این مستند، در جعل و تحریفی عیان، تلاش می‌کند فعالیت‌های به شدت سیاسی-حزبی خانه سینما را عادی نشان دهد و آن را کاملاً به حاشیه ببرد تا اصولاً روشن نباشد که درگیری‌های پسافتنه میان ارشاد و خانه سینما از کجا جرقه خورد.

روایت کاملاً جهت‌دار این مستند از آن دعوای بزرگ، به کنه ماجرای اقدام به شدت غیرقانونی و خطرناک خانه سینما در تغییر چراغ‌خاموش اساسنامه، بدون اطلاع وزارت ارشاد و محتوای ضدامنیتی این تغییر، ابداً ورود نمی‌کند. طبق این تغییرات نه تنها ارشاد، به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی و تأمین‌کننده بودجه «خانه سینما» نظارت خود را بر عملکرد آن از دست می‌داد، که بند «اعتقاد به انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی» را از اساسنامه حذف کردند![1]

البته لحن طلبکارانه، گستاخانه و مدعی همان حلقه مدیریتی خاص، آن اندازه آشکار و تند بود که تیغ تدوین هم نمی‌توانست آن را لاپوشانی کند.

از سوی دیگر، این مستند البته در اواخر 96 و اوایل 97، یعنی دورانی که هنوز «ماه عسل» دولت روحانی تمام نشده بود، ساخته شد و کاملاً فضای سرخوشی و سرمستی «اعتدالی» و احساس فتح‌الفتوح در آن موج می‌زند، اما دیدن این فضای سرخوشانه جمع‌آمده در مستند، با مشاهده‌ حال و روز بیمار این روزهای سینمای ایران، گزنده و طعنه‌آمیز به نظر می‌رسد. اما هدف از پخش آن، آن هم در روزهای منتهی به انتخابات چیست؟

آیا این مستند قرار است خط و نشانی برای دولت انقلابی بعدی باشد که احتمالا سکان کار را با رأی عمومی در دست خواهد گرفت؟ آیا پخش این مستند شامل این تهدید ضمنی نیست که اگر قرار باشد در دولت جدید کار از دست همان «حلقه» خارج شود، دعوا و جنحال و یقه‌درانی‌ها دوباره آغاز خواهد و «آرامش» سینما به هم خواهد خورد؟ آیا حلقه مدیران مادام‌العمر سینما غیرمستقیم این پالس را می‌دهند که ورود مدیران متعهد و دغدغه‌مند انقلابی به عرصه سینما، واکنش در پی خواهد داشت و موجب تکرار «تاریخ» خواهد شد؟

پست قبلی

آخر هفته‌ای انتخاباتی همراه با فیلم‌های سینمایی

پست بعدی

کنسرت آنلاین ارکستر ملی ایران به بعد از انتخابات موکول شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

مارس 17, 2021

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

0

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

0

آریا درفش رزم، ابراهیم حقیقی و بهرام کلهرنیا داوران طراحی نشان هواپیمایی دنا شدند

0

گفتگو با ستایش رحیمی

می 24, 2022

برگزیدگان یازدهمین جشنواره مجریان و سخنرانان ایران و جشنواره ملی سعدی معرفی شدند

می 22, 2022

رشد و ترقی قابل توجهی از خردسالان تا بزرگسالان در یازدهمین جشنواره ملی سعدی بین شرکت کنندگان شاهد بودیم

می 22, 2022
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • Home
  • سینما
  • موسیقی
  • تلویزیون
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن