بازیگر سریال “یاور” که برای اولین بار در یک مجموعه رمضانی ظاهر میشود، تأکید کرد: گلایهام از صدا و سیما این است چرا کار مناسبتی را زودتر شروع نمیکنند؟
به نقل از مدیاخبر، امسال شبکه سه آنتن رمضانی خود را به کارگردانی سپرده است که با “ستایش”، “پس از باران” و حتی سریال رمضانی “شکرانه” که این شبها از شبکه پنج سیما پخش میشود جزو کارگردانانی است که اصطلاحاً رگِ خواب مخاطب را میشناسد و شیوههای جلب نظر تماشاگران تلویزیون را بلد است.
با این حال، “یاور” سعید سلطانی در این چند قسمت، چنگی به دل نزده و با واکنشهای منفی مردم و کاربران شبکههای اجتماعی روبهرو شده است. حضور داریوش ارجمند با شمایل آشنای حشمت فردوس هم نتوانسته یخ سریال را بکشند.
انتقادها از همان روز اول شروع شد
انتقادها از جایی شروع شد که در چند قسمت ابتدایی، “یاور” شبیه “حشمت فردوس” رفتار کرد؛ در فضای مجازی علاوه بر گریمِ قسمت اول و بخشهای جوانی شخصیتهای اصلی (یاور، علی شام میرزایی، جمال چلویی) و حتی تیتراژ پایانی سریال، بخشی به فضای نزدیک به “ستایش” و آن تکیهکلامها و رفتارهای داریوش ارجمند در آن سریال ایراد گرفتند.
حتی جالب است که تکیهکلام «افتاد» هم به کار برده شد؛ البته این بار داریوش ارجمند تکیه کلام «افتاد» را خودش به کار نبرد و این وظیفه را به معلم دوران کودکیاش سپرد!
آیا یاور و حشمتفردوس شبیه هماند؟
با شروع انتقادها، اگرچه این شباهت هر قسمت جلوتر میرویم بیشتر دیده میشود اما داریوش ارجمند در جایی گفت که این کاراکتر شباهتی به حشمت فردوس ندارد و برای قضاوتکردن هنوز زود است. در این میان با زهرا سعیدی بازیگر سریال “یاور” که نقش مادر جمال چلویی و همسر یاور را بازی میکند گفتوگویی داشتیم. او پیش از این نقشهای ماندگاری مثل مادر “ستایش”، خواهر حضرت یعقوب در سریال “یوسف پیامبر” را بازی کرده و حتی در سریال “روزهای زندگی” و “بانو” و خیلی آثار دیگر حضور مؤثری داشته است.
در تلاشم نقشها تکراری نشوند
او درباره ایفای نقشهای متعدد مادر در سریالهای تلویزیونی و تلاش برای تکراری نشدن این کاراکترها به خبرنگار تسنیم گفت: بالأخره شرایط سن و سال و موقعیتهایی که در آن قرار میگیرم دست به دست هم میدهد تا نقش مادر را به من واگذار کنند. همیشه در تلاشم نقشها شبیه به هم نشوند؛ به همین خاطر بیشتر به جنبههای جامعهشناختی نقشها توجه میکنم. جایی در نقش مادر “ستایش”، شخصی را بازی کردم که تحصیلکرده بود و همسر یک مرد باسواد و در سریال “یاور” مادر جمال یک زن سنتی خیلی گوش به فرمان شوهر است.
ماجرای شباهت “یاور” به “ستایش”
زهرا سعیدی درباره شباهت سریال “یاور” به “ستایش” که برخی از کارشناسان و منتقدان و کاربران شبکههای اجتماعی به آن اعتقاد دارند، تصریح کرد: من همیشه میگویم کار تصویر مثل دایره میماند و همواره میچرخد و میچرخد و با همدیگر برخورد میکنیم؛ من حدود 20 سال پیش با آقای ارجمند در سریال “روزهای زندگی” نقش همسر ایشان را بازی میکردم و 15 سال پیش در سریال “بانو” نقش خواهر و برادر را با هم داشتیم و در اینجا دوباره نقش زن و شوهر.
خواستند “یاور”، حشمت فردوس شود!
او تأکید کرد: در مورد شباهت این دو سریال با همدیگر، باید بگویم در حقیقت شبکه سه سفارش کرده و عمداً خواستند این شخصیت، شخصیتی باشد مثل حشمت فردوس. به نویسنده (آقای مطلبی) سفارش کردند داستانی بنویسد شخصیت حشمت فردوس تکرار شود. خیلی از بازیگران از این وضعیت ناراضی بودند که شباهت این کاراکتر، مردم را خسته میکند. اما آنها اعتقاد داشتند که مردم از این شخصیت و رفتارهایش خوششان آمده و دوست داشتند برای همین دوباره تکرار میشود.
انگار ماه رمضان و محرم برای تلویزیون یکباره از راه میرسد/ گلایه از شتابزدگی
بازیگر نقش مادر جمال چلویی در سریال “یاور” گفت: برای اولین بار است سریالی بازی کردهام که ماه رمضان پخش میشود. من گلایهام از سازمان صداوسیما این است که چرا کار مناسبتی را زودتر شروع نمیکنند؟ البته 4 ماه پیش این کار شروع شده و این روزها هنوز در حال تصویربرداریایم؛ بالأخره خواه ناخواه دچار شتابزدگی میشویم. تلویزیون یک طوری برنامهریزی میکند که انگار امسال ماه رمضان و محرم نمیشود! وقتی میبیند واقعاً میرسد میگوید که بروید برنامه و سریال بسازید. ما هر روز فیلمبرداری میکنیم که برخی از سکانسهایش شب پخش میشود؛ تدوین میکنند حتماً شتابزدگی باعث میشود تدوینِ خوب و درستی درنمیآید.
حرف اصلی یاور؛ جوانمردی
وی در پاسخ به این سؤال که حرف اصلی یاور با مخاطبان چیست، افزود: حرف اصلی این سریال، جوانمردی است. طرز گفتن آن فرق میکند که البته این تعریف جوانمردی و تشویق کردن آدمها به اینکه لوطی باشند، سلیقه من نیست. اعتقاد من این است به جای آموزش از بالا به پایین میتوان از طریق نرمتری هم این کار را کرد؛ من حالت معلمواری را دوست ندارم. تلویزیون فکر میکند پدربزرگ همه مردم است و باید برایشان تعیین تکلیف کند؛ همه چیزها را از نگاه او ببینند.
زمانی شخصیتهای سریالها خاکستری بودند و امروز…
سعیدی درباره اینکه چرا سریالهای امروز نمیتوانند مثل سریالهای قدیمی همچون “روزهای زندگی” که اشاره کردید دلچسبی و جذابیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: آن موقع چون انسانها خاکستری بودند؛ هرچه قدر در سریالها آدمها خاکستری باشند آن کار بیشتر به دل مینشیند. و تماشاچی بیشتر لذت میبرد؛ یکسری چیزهایی هم در خلال آن یاد میگیرد اما به صورت تحکمی نیست. آنطوری راه درست است؛ اینکه یک عدهای همه آدم خوب باشند و یک عده آدم بد باشند و اینها را مقابل هم بگذاریم؛ من نمیپسندم.
“یاور” برگِ برنده سریالهای ماه رمضانی میشود؟
وی در پاسخ به این سؤال که “یاور” میتواند برگ برنده سریالهای رمضانی باشد، گفت: به نظرمن عکسالعمل مردم نسبت به این کار خوب بوده و جالب است مردم این سریال را دوست دارند و عامه مردم از اینطور کار دوست دارند. این را هم اشاره کنم همه قدرت بازیگری آقای ارجمند را میشناسیم و بازیهای فوقالعادهشان را به یاد میآوریم. اگر نمیخواستند “یاور” شبیه به “حشمت فردوس” باشد آقای ارجمند حتماً میتوانستند شخصیت دیگری را اینجا ارائه بدهند اما تعمداً خواستند که همان کاراکتر باشد.
سعیدی در خصوص ادامه تصویربرداری و بازگشت ارسلان قاسمی بعد از ابتلای به کرونا، گفت: فعلاً تا 10 اردیبهشتماه جلوی دوربین خواهیم بود. خدا را شکر ارسلان قاسمی دو روز است سرکار برگشته و نهایت تلاشمان را میکنیم که انشاءالله کسی مبتلا نشود.