• آخرین
  • روند
  • همه
  • گردشگری
  • تئاتر
  • فرهنگی و هنری

گزارش مازیارخویشوند مدیر رسانه ای تئاتر دیوان تئاترال از اجراهای این کار وزین

آبان 3, 1400

دل نوشته ای درباره صدای باد

خرداد 16, 1404

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

خرداد 14, 1404

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

خرداد 9, 1404

*شالودشکنی فرهنگی استعاره، از بومیسازی تا گفتمان اجتماعی*

خرداد 9, 1404

“اسپرچوب؛ پیشگام دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری در ایران”

خرداد 6, 1404

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404

مجاهد حاج نوری کمیل المالکی، دبیرکل محترم حزب الدعوه اسلامی.

فروردین 29, 1404

اهداف نهضت امام حسین (ع) اثر استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 27, 1404
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
یکشنبه, خرداد 18, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه اقتصادی

گزارش مازیارخویشوند مدیر رسانه ای تئاتر دیوان تئاترال از اجراهای این کار وزین

آبان 3, 1400
در اقتصادی
0

مازیارخویشوند مدیر رسانه ای نمایش تئاتر دیوان تئاتر
هفته پایانی نمایش دیوان تئاترال

(قصه ی آب و عاشقی)

نمایش آئینی سنتی « دیوان تئاترال» به روایت محمد مهدی قائم پناه

به گزارش پایگاه خبری مدیاخبر – دیوان تئاترال نوشته محمود استاد محمد و کارگردانی محمد مهدی قائم پناه در پردیس تئاتر سپند به روی صحنه می رود.

این نمایش روایت مردمانیست که دغدغه آب و شکوفایی دارند مردمانی که زیر چکمه ها ولبخندهای شیطنت آمیز حاکم ظالم دغدغه آب و شکوفایی دارند و هرروز با صدای جارچی حاکم شاهد بالا رفتن قیمت آب هستند همان قیمت زندگی ، صدای تبلی که هر روز مثل پتک بر آرزوهای مردم می خورد ، آب که نماد زندگیست در امتداد این موضوع مهم داستان عشقی روایت می شود که بهایش عبور از بیستون و جاری شدن آب است که طعنه بر فرهاد کوه کن بیستون و اینکه آیا فرهاد به عشق شیرین دچار بود یا نه آیا فرهاد در مسیر وصل شیرین خون خود را به پای بیستون ریخت؟ صحنه اول با موسیقی شاد محلی آغاز می شود و ترتیب هر طیف و طبقه از جامعه که هر کدام قصه خود را به یدک می کشند و هرکدامشان در میان قاب‌هایی قرار گرفتند که نماد دنیای درونی و فضای فکری شان است ، قاب‌هایی که گاه به حرکت در می آیند و با ریتمی موسیقایی که یاد آور آثار واگنر است اما تلفیقی از ریتم و ملودی های ساخته شده استاد جواد معروفی است نورهای موضعی و شکستن دیوار چهارم که گاهی به صورت طنازانه تماشاگر را به تبسم وا می دارد مخصوصاً شخصیتی به نام بی بی گل نسا و با بازی خوب به بازیگری که به صورت بداهه گاهی تماشاگر را می خنداند و گاهی چنان غرق فضای تراژدیک می کند که تماشاگر هم به فکر فرو می رود و هم به نوعی دلش می سوزد،درگیری نور و لته ها یک نقاشی عالی صحنه است و کیفیت واقعی پاسخ احساس مخاطب است چنانکه امروز می دانیم. گاهی حرکت بازیگرعاشق که همان داش مش مبول است تداعی کننده صحنه ای از اپرای رومئو و ژولیت است مانند دو عاشق در مجلس رقص کاپولت هاست طراح بر اهمیت این لحظه فقط با ضعیف کردن تمام نورهای صحنه و متمرکز کردن روی دو عاشق تاکید می کند،و گاهی به یاد کوچه پس کوچه‌های لاله زار قدیم می افتی مردی که با کلاه شاپو تداعی گر شخصیت های اصلی فیلم های فارسی است شخصیت هایی که از جان خودشان می گذرند و مواظب مال و ناموس مردم هستند و به جایش احترام می بینند. دیوان تئاترال را می توان در جرگه نمایش‌های آیینی قرار داد زیرا به آداب و رسوم و ارزشهای فرهنگی و تمدن ایران زمین می پردازد و همه در جهت یادآوری این ارزشها تلاش می کنند ، استخوان بندی دیالوگ‌های این نمایش که از اشعاری در قالب مثنوی نوشته شده است گاهی به صورتی ظریف و هنرمندانه تبدیل به دیالوگ‌هایی متنی و ادبی می شود و باز هم اینکه این نمایش را می توان در جرگه نمایشهای موزیکال قرار داد هرچند نمایشهای موزیکال قاعده و قانون خاص خود را دارند از طرفی دیگر چون نمی‌توان هر تئاتری که در آن ساز و آواز و رقص وجود دارد را یک تئاتر موزیکال دانست. این عناصر باید در بدنه تئاتر نقش بپذیرند و بار روایی داشته باشند. اگر داستان را پیش نمی‌برند به عنوان مونولوگ‌های افشاگر حضور داشته باشند. صرف وجود موسیقی در تئاتر، آن نمایش را به یک تئاتر موزیکال تبدیل نمی‌کند که این در نمایش دیوان تئاترال تقریبا موفق بوده است همان کاری که موسیقی و نور انجام می دهد در اجرای تریستان وایزولد اثر واگنر، که آپیا برای اپراخانه ی اسکالا در میلان طراحی کرده بود. در صحنه های مختلف این نمایش هم این امر با تلفیق موسیقی سنتی و کلاسیک یعنی آکوردها و آرپژهای کلاسیک با ملودی‌های سنتی ایرانی اتفاق می افتد. گذشته از بازی روان برخی بازیگران نوجوان این نمایش که علاوه بر ادای دیالوگ‌های موزون و سنگین ,بار میزانسنهای پیچیده را به دوش می کشند باید فراز و فرود منطقی تغییر صحنه ها هم اشاره کرد ، بازی های بدن و کشمکش های که ایجاد می شود و تعلیقیاتی که به صورتی ظریف گره اصلی داستان که همان سیراب شدن مردم و علامت سئوال شخصیت فرهاد کوهکن است را باز می کنند ، شاید آنچیزی که نقطه قوت اصلی این نمایش محسوب می شود بهره گیری از استعدادهای جدید است بازیگرانی که هنوز قالب کاراکتری خاص را نگرفته اند و در اوج سادگی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند متاسفانه آنچیزی که کمی آزار دهنده است ری اکشن های پارتنرهاست که این ضعف نیز به مرور زمان برطرف خواهد شد … در هر صورت چنانکه بیننده این کار می شوید مطمئن باشید که در انتهای این نمایش ….بلند خواهید شد و برای عوامل و بازیگرانش کف خواهید زد.

حضور تماشاگران باعث رونق دوباره تئاتر و تشویق آینده سازان سینما و تئاتر این سرزمین خواهد شد پس به سالنهای نمایش برویم و باعث رونق و تشویق شویم

خویشوند در ادامه افزود:

گروه نمایشی دیوان تئاترال شما را به دیدن این نمایش دعوت میکند.

لینک خرید بلیط از سایت تیوال

https://tiw.al/enb9

برچسب: تئاتر دیوان تئاترالمازیارخویشوندمحمد مهدی قائم پناه
پست قبلی

دیدار حضرت آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی با آقای دکتر جواد فاهم نجم العبودی ، از رهبران جنبش الدعوه الاسلامیه عراق شاخه شهید عزالدین سلیم (ابویاسین)

پست بعدی

مناطق آزاد می توانند به پایلوت فعالیت های فرهنگی در کشور تبدیل شوند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 8 =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

اسفند 27, 1399

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

بهمن 24, 1399

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

بهمن 25, 1399

«موش» به شهرزاد می‌آید

0

هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!/ مصائب یک شلختگی

0

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

0

دل نوشته ای درباره صدای باد

خرداد 16, 1404

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

خرداد 14, 1404

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404
لینک ها: | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کتیرو | دالمیکر | دانه روغنی | آیاسنشیال اویل | روسریگلی | اویلانجین | ایرانی بازی | یوپیاسمارکت | فیتپینو | فیشمیش | اوتو | بستسالمون | زیراندازآنلاین | دشتبهشت | آیرادیاتور | گلسوب | دکمه ساز | حصیریاب | چکش هیدرولیک | فریزرز | دکمه ساز | Arad Branding
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.