• آخرین
  • روند
  • همه
  • گردشگری
  • تئاتر
  • فرهنگی و هنری

چرا کمبود سالن، فرصتی برای تئاتر خیابانی نباشد؟

اسفند 6, 1399

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404

مجاهد حاج نوری کمیل المالکی، دبیرکل محترم حزب الدعوه اسلامی.

فروردین 29, 1404

اهداف نهضت امام حسین (ع) اثر استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 27, 1404

تحلیل زبان بدن دونالد ترامپ

فروردین 22, 1404

تجربه قذافی و صدام را تکرار کند‌!

فروردین 22, 1404

کتاب توابین روایتی نو از استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 21, 1404

ما با یک سونامی خاموش در بازار کار مواجهیم!

فروردین 20, 1404

فیلم سینمایی بمب اتم به کارگردانی مریم روزبهانی

فروردین 19, 1404

قاتلان شهدای کربلا مولف ابراهیم صنوبر

فروردین 19, 1404

نقش نظام چند نرخی ارز در اقتصاد ایران

فروردین 18, 1404
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
شنبه, خرداد 3, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه تئاتر

چرا کمبود سالن، فرصتی برای تئاتر خیابانی نباشد؟

The best way to pay for a lovely moment is to enjoy it.

اسفند 6, 1399
در تئاتر
0

مجید امرایی گفت: چرا وزارت ارشاد از کمبود سالن که تهدیدی جدی برای اجرای مستمر تئاتر است به عنوان یک فرصت هنری استفاده نمی‌کند.
مجید امرایی کارگردان تئاتر درباره تئاتر خیابانی گفت: «تئاتر خیابانی» یا به تعبیری «تئاتر بیرونی» یا فضای باز؛ کهن‌ترین گونه نمایشی و ملی‌ترین مدل اجرای نمایش در ایران است. کما اینکه خیابان محلی نمادین برای اجرای این گونه نمایشی است و اجرای آن در هر مکان و زمانی قابل تفسیر است. همچنین نگاه تزئینی به تئاتر خیابانی ضربه‌ی مهلکی است که ظرف این سال‌ها با سو مدیریت به این گونه‌ی نمایشی زده شده است.

وی درباره مهم‌ترین مشکلات تئاتر خیاانی اظهار کرد: نبود برنامه ریزی مدون در تمام حوزه‌ها «اجرای عموم، آموزش، پژوهش، جشنواره ها، مبادلات بین المللی، عدم تخصیص بودجه برای تولید، ایجاد فضا‌های نمایشی در سطح شهر و عدم تعامل با سازمان‌های مرتبط برای جذب حمایت مادی و معنوی» از مهمترین مشکلات تئاتر خیابانی در ایران است.
امرایی با اشاره به ضربه جبران ناپذیر به تئاتر درباره رضایت اهالی هنر از تئاتر خیابانی عنوان کرد: اینکه مدیریت فرهنگی و هنری تئاتر ظرف این سال‌ها تلاش می‌کند تئاتر خیابانی و فعالان این عرصه را به عنوان «جنس بدل» و هنر سطحی به جامعه معرفی کند ضربه جبران ناپذیری به «تئاتر ملی» است. این در حالی است که تئاتر خیابانی قادر است رضایتمندی بالایی را هم برای فعالان و هم عموم جامعه کسب کند.

وی در ادامه توضیحی درباره ابعاد دیگر تئاتر خیابانی خاطر نشان کرد: تئاتر خیابانی، ابزاری برای کسب رضایتمندی عمومی، آموزش گفت‌وگو به جامعه، نقد اجتماعی قدرت، مبارزه با فساد، گسترش آیین نوع دوستی، ترویج رفتار‌های مشارکتی، بالا بردن حس تعامل اجتماعی، جهت بخشی به افکار دچار تردید و در نهایت آیین مهر ورزی و آرامش و آسایش جامعه است که متاسفانه تاکنون کمتر به این ظرفیت‌ها توجه شده است.

امرایی با اشاره به ویژگی افراد فعال در حوزه تئاتر خیابانی مطرح کرد: فعالان تئاتر خیابانی ایثارگران هنر ملی این سرزمین هستند که «ایثار اجتماعی» را به بهترین وجه ممکن درک و تفسیر کرده اند. نمایشگر خیابانی کم توقع، کم هزینه و سخاوتمند است. آجر به شکم بسته و دغدغه‌ی فرهنگ مردم و جامعه را دارد.

وی با بیان اینکه مطالبات هنرمندان انباشته شده است ادامه داد: اینکه چرا قدر هنرمندان این حوزه دانسته نمی‌شود سوال بی پاسخی است که ظرف ده سال گذشته به مطالبات انباشته شده نمایشگران خیابانی اضافه شده است. هنرمندانی که با کمترین حمایت مادی و معنوی بیشترین بهره فرهنگی را به جامعه می‌رسانند چرا باید مورد بی‌مهری قرار گیرند؟ چرا رشته‌ی دانشگاهی این هنر بومی ایجاد نمی‌شود؟ چرا مراکز پژوهشی و تحقیقی ریشه یابی نمی‌کنند که بدانند نمایش خارج از سالن در تاریخ فرهنگی بشر چه تاثیری داشته است؟

این کارگردان تئاتر با اشاره به تهدید جدی برای اجرای تئاتر یادآور شد: باید به مدیران گوش زد کرد که تئاتر خیابانی ابزار تزیین جشنواره‌ها نیست بلکه مایه‌ی فخر هنری تئاتر کشور است. در تمام جشنواره‌ها بیشترین مخاطبان، جذب تئاتر خیابانی هستند. چرا وزارت ارشاد از کمبود سالن که تهدیدی جدی برای اجرای مستمر تئاتر است به عنوان یک فرصت هنری استفاده نمی‌کند و به تئاتر خیابانی کم توجه هستند؟

وی افزود: به باور من درصد بالایی از نیرو‌های جوان و خوش فکر تئاتر را می‌توان به سمت تئاتر خیابانی هدایت کرد. همچنین از اندیشه‌های خلاقانه و فرهنگی آن‌ها بهره برد؛ ظرفیتی که مورد غفلت است. لازم به ذکر است تئاتر خیابانی هنر اجرایی سهل الوصول نیست که هر کم سوادی اجازه‌ی ورود به آن را داشته باشد

امرایی درباره بی عدالتی نسبت به حوزه‌ی فرهنگی تاکید کرد: یک سوم جامعه‌ی آماری تئاتر ایران مدعی حوزه هنری در این عرصه هستند، اما بودجه‌ی حمایتی از تئاتر خیابانی به اندازه‌ی اجرای یک تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر تهران نیست و این یعنی بی عدالتی و عدم درک مدیریت برنامه ریزی در حوزه‌ی فرهنگی و هنری. باید توجه داشت تئاتر خیابانی محل داد و ستد اقتصادی برنامه ریزان هنری نیست به همین جهت نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود.

وی در پایان سخنانش درباره راهکاری برای حل مشکلات تئاتر خیابانی تصریح کرد: عدم پاسخگویی به مطالبات اهالی تئاتر خیابانی ظرف ده سال گذشته به جایی رسیده است که اکنون یک تهدید جدی در حوزه هنر محسوب می‌شود. راهکار خروج از این بن بست در دستان برنامه ریزان فرهنگی است. نظام برنامه ریزی تئاتری کشور خانه تکانی می‌خواهد؛ زیرا نظم بخشی به آن باری به هر جهت شده است.

برچسب: Election ResultsFuture of NewsMarket StoriesMotoGP 2017Mr. RobotUnited Stated
پست قبلی

از «مهمان» تا «می‌خواهم زنده بمانم»؛ ستاره می‌شود؟

پست بعدی

اثر هنرمندان دشتستانی با درخشش در روسیه راهی سریلانکا شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

اسفند 27, 1399

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

بهمن 24, 1399

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

بهمن 25, 1399

«موش» به شهرزاد می‌آید

0

هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!/ مصائب یک شلختگی

0

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

0

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404
لینک ها: | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کتیرو | دالمیکر | دانه روغنی | آیاسنشیال اویل | روسریگلی | اویلانجین | ایرانی بازی | یوپیاسمارکت | فیتپینو | فیشمیش | اوتو | بستسالمون | زیراندازآنلاین | دشتبهشت | آیرادیاتور | گلسوب | دکمه ساز | حصیریاب | چکش هیدرولیک | فریزرز | دکمه ساز | Arad Branding
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.