علاقه به خواندن اخبار سبب می شود تا اهمیت تولید محتوا در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گیرد. فرقی نمی کند منظور از خبر کدام یک از بخش های خبری حوادث، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و یا هنری باشد، پرداختن به این بخش از محتوا اصول خاصی دارد که در این مبحث به آن اشاره میکنیم.
به روز بودن: واقعا مهم ترین بخش در نگارش محتوا در زمینه اخبار به روز بودن آن است. هیچ کس برای خبرهای سوخته اشتیاقی ندارد، بنابراین باید سعی کنید مطالب خود را مرتب به روز کنید. شاید مجبور باشید برای این که اخبار داغی منتشر کنید هر ساعت محتوای خود را به روز رسانی کنید. از انجام این کار مطمئن باشید. برای این که محتوای تولیدی شما مشتری های وفادار داشته باشد باید اخبار را داغ و سروقت به آنها تحویل دهید.
منابع معتبر پیدا کنید: هیچ فرقی نمی کند که در چه زمینه ای کار می کنید، همیشه سعی کنید منابع معتبری داشته باشید. بهتر است برای تولید محتوای اخبار منابع معتبر در اختیار داشته باشید تا داده های شما مستند باشد. در این صورت اعتماد خوانندگان به محتوای شما بیشتر خواهد بود.
از عکس ها و تصاویر استفاده کنید: برای این که مستند سازی اخبار را به کمال برسانید بهتر است محتوای خبری خود را با عکس ها و ویدئوهای مربوط و مرتبط مزین کنید. این کار باعث میشود محتوای شما کامل تر بوده و مستند ارائه شود. از طرفی جذابیت بیشتری هم پیدا میکند.
شایعه پراکنی نکنید: هنگام تولید محتواهای اخباری باید مواظب شایعات باشید. شاید این دست از خبرها طرفداران زیادی داشته باشد اما مطمئنا نه از نظر اخلاقی انتشار آنها درست است و نه به دردسرهایی که این نوع محتوا در پی دارد می ارزد. پس سعی کنید همواره از این گونه خبرها دوری کنید.
در چهارچوب قانون کار کنید: هنگام تهیه و نگارش خبر سعی کنید همواره قوانین کشوری را در نظر داشته باشید. حوزه خبر یکی از حساس ترین حوزه هاست. منتشر کردن خبرهای خلاف قوانین کشور قابل پیگرد است، بنابراین مواظب باشید در دام این گونه خبرها نیوفتید.
از عناوین جذاب استفاده کنید: استفاده از تیتر و زیرتیتر در نگارش محتوای خبری به شما کمک می کند تا حرفه ای تر کار کرده و از طرفی مخاطب را در جریان خلاصه محتوا قرار دهید. بنابراین سعی کنید با انتخاب درست تیتر و عنوان خواننده را به پیگیری ادامه محتوا دعوت کنید.
امانتدار خوبی باشید: انتشار خبر بدون ذکر منبع خلاف قوانین حرفه ای است. اگر شما برای اولین بار خبری را منتشر میکند می توانید خود را به عنوان منبع انتشار معرفی کنید، اما در صورتی که خبرهای منابع دیگر را به عنوان محتوای خبری تدوین می کنید بهتر است حتما نام منبع را ذکر کنید حتی اگر با بازنویسی متون خبر را کمی رنگ و لعاب داده باشید. اضافه کردن یا حذف بخش هایی از اخبار به عهده خود شماست اما بهتر است اگر در حوزه اخبار فعال هستید، آن را بدون کم و کاست در اختیار کاربر قرار دهید.
آشنایی با زبان های خارجه: تسلط و آشنایی با زبان های خارجی شما را به منابع مختلف متصل می کند. برای مثال زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی از جمله زبان هایی است که با دانستن آنها می توانید به منابع مهم و مشهور خبری دست پیدا کرده و به عنوان اولین منبع داخلی به انتشار خبرهای ترجمه شده بپردازید.
رعایت اصول نگارش و قوائد زبانی: در تهیه و تولید اخبار باید توجه داشته باشید که از نظر املایی و نگارشی هیچ اشتباهی در متن یا فایل صوتی شما وجود نداشته باشد. همانطور که در بالا هم گفتیم حوزه اخبار بخش مهمی است و بنابراین رعایت نکات دستور زبانی در آن حرف اول را می زند.
اصول سئو را فراموش نکنید: برای دیده شدن در میان هزاران عنوان و تیتر مشابه انتخاب کلمات کلیدی مناسب و به کار بردن صحیح آنها به شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو به خوبی دیده شوید. پس سعی کنید حتما قوانین سئو را رعایت کرده و آنها را به درستی در تولید محتوا به کار گیرید.