تعدادی از دست اندرکاران موسیقی کشور در قالب دیدگاههای کارشناسانه خود به ارائه پیشنهادات اجرایی در جهت ارتقا سطح کیفی حوزه شعر و محتوا در آثار موسیقایی و مولفههای نظارت در این بخش پرداختند.
به نقل از مدیاخبر : بررسی عملکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتهای یازدهم و دوازدهم به طور حتم دربرگیرنده ابعاد و زوایای مختلفی است که برای انتقاد یا تأیید فعالیتهای انجام گرفته در آن نباید فقط مدیریت این مجموعه پرحاشیه و پرتنش را مورد خطاب قرار دهیم. چرا که تجربه رسانهای و مدیریتی در این عرصه نشان داده، ارتقا یا کاهش سطح کیفی عملکرد یک مدیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبتنی بر تصمیمات فردی و مدیریتی نیست و این برخی از مولفههای داخلی و خارجی یک سازمان است که در کنار سلیقهها و اندیشههای شخصی یک مدیر میتواند مورد توجه قرار گیرد.
اما آنچه در این زمینه میتواند مورد توجه قرار بگیرد، تمرکز روی برخی اولویتها و سرفصلهای مهم اجرایی است که میبایست به فراخور هر دورهای مورد توجه مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد، موضوعی که اگر به واسطه یک مدیریت منسجم و برنامهریزی شده خارج از ماموریتها و چارچوبهای سنتی حضور یک مدیر در یک مجموعه صورت میگرفت، اکنون میتوانستیم شاهد اتفاقات موثرتری در توسعه و ترویج موسیقی خوب باشیم.
شرایطی که در دولتهای یازدهم و دوازدهم اگر چه با وجود تلاشهای مدیران میانی وزارت ارشاد در دفتر موسیقی موجب به راه افتادن برخی از جریانهای مثبت شد اما در حوزه محتوا به ویژه در بخش شعر و ترانه شاهد تتزل چشمگیر آثار ارسال شده به دفتر موسیقی برای دریافت مجوز انتشار در قالب آلبوم، تک اهنگ و نماهنگ بودیم که متاسفانه شورای شعر و ترانه هم با سختگیری کمتری نسبت به صدور مجوز این آثار اقدام میکرد.
اگرچه در حوزه نحوه بررسی و صدور مجوز آثار متفاضی دریافت مجوز اما و اگرهای فراوانی چه در حوزه نوع ارزیابیها و چه در نوع انتخاب اعضای شوراها وجود دارد، اما باید پذیرفت موضوع شعر و محتوا پاشنه آشیل فرآیند مدیریتی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و میبایست در دوره جدید فعالیتهای وزارت ارشاد روی آن تمرکز بیشتری شود. شورایی با فضایی به شدت متزلزل که حتی انتقادات زیادی را به مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دورههای مدیریتی پیروز ارجمند، فرزاد طالبی، علی ترابی و محمد اله یاری (مدیران دفتر موسیقی دولتهای یازدهم و دوازدهم) به ویژه در حوزه موسیقی پاپ وارد کرد.