• آخرین
  • روند
  • همه
  • گردشگری
  • تئاتر
  • فرهنگی و هنری

«زن‌پوشی» که توسط ناصرالدین شاه اعدام شد/ «پری» و موفقیت در تئاتر

تیر 26, 1400

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

خرداد 14, 1404

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

خرداد 9, 1404

*شالودشکنی فرهنگی استعاره، از بومیسازی تا گفتمان اجتماعی*

خرداد 9, 1404

“اسپرچوب؛ پیشگام دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری در ایران”

خرداد 6, 1404

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404

مجاهد حاج نوری کمیل المالکی، دبیرکل محترم حزب الدعوه اسلامی.

فروردین 29, 1404

اهداف نهضت امام حسین (ع) اثر استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 27, 1404

تحلیل زبان بدن دونالد ترامپ

فروردین 22, 1404
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
پنجشنبه, خرداد 15, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه تئاتر

«زن‌پوشی» که توسط ناصرالدین شاه اعدام شد/ «پری» و موفقیت در تئاتر

تیر 26, 1400
در تئاتر
0

نمایش «پری» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور که با نگاهی به نمایش‌های سنتی ایرانی در سال ۹۰ اجرا شد از جمله آثار موفق آن سال بود و با استقبال مخاطبان و منتقدان تئاتر مواجه شد.

به نقل از مدیاخبر-گروه هنر-فریبرز دارایی؛ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با سپری کردن بیش از ۴ دهه پا به قرنی تازه گذاشت؛ در این عمر سپری شده ۴۳ ساله، آثار مختلفی با موضوعاتی متنوع از دفاع مقدسی، دینی، کمدی، اجتماعی و … تولید و در سالن‌های تئاتر به صحنه رفتند. برخی از این آثار بسیار جریان ساز بودند و برخی آثار خاطره‌انگیز و پرمخاطب.

شاید خالی از لطف نباشد مروری داشته باشیم بر آثاری که طی دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تولید و اجرا شدند، روندی که این آثار برای تمرین و تولید طی کردند، گروهی که در تولید و اجرای اثر حضور داشتند و دیدن تصاویر این اجراها اعم از عکس یا فیلم.

از این رو در گروه هنر خبرگزاری مهر تصمیم بر این شد که از آغاز سال ۱۴۰۰ با جمع‌آوری اطلاعات مختلف اجراهای ۴ دهه گذشته، مروری بر تولیدات تئاتر ایران در این بازه زمانی داشته باشیم.

در پانزدهمین گام از مرور «چهار دهه خاطرات صحنه» سراغ نمایش «پری» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور رفته‌ایم.

«گروه مطربان پری را زن معرفی می‌کنند. وصف او به دربار می‌رسد. حالا ناصرالدین شاه هوس دیدن نمایش به سرش می‌زند. کریم شیره‌ای مامور می‌شود که این گروه را به دربار دعوت کند. گروه به دربار می‌رود. نمایش خود را اجرا می‌کند و هر یک از بازیگران به فراخور نقش و بازی‌شان دست‌مزد می‌گیرد اما دست‌مزد بازیگر نقش پری را نمی‌دهند چراکه دستور است؛ پری ندیمه مادر شاه شود. گروه که کاری از دستشان برنمی‌آید این بازیگر بیچاره را ترک می‌کنند. این مرد هم کارش به امام‌زاده و ذکر و دعا می‌کشد. از آن طرف هم چون مادر شاه از پری نجیب و زیبا خوشش آمده به او اجازه می‌دهد، وارد حرم‌سرای شاه شود اما چون اصل و نسبش نامعلوم است، نمی‌گذارد که به همسری شاه در بیاید. همین خود باعث ایجاد مشکلات بیش‌تر برای پری می‌شود چون می‌هراسد در صورت معلوم شدن حقیقت وجودی‌اش زندگی‌اش را از دست بدهد. تا اینکه یک شب کریم شیره‌ای متوجه می‌شود که این مرد زن‌پوش است و به تقاضای همکارانش در این لباس رفته و تا الان هم نتوانسته بیرون بیاید.
نمایش «پری» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور که با نگاهی به نمایش‌های سنتی ایرانی در سال ۹۰ اجرا شد از جمله آثار موفق آن سال بود و با استقبال مخاطبان و منتقدان تئاتر مواجه شد.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-فریبرز دارایی؛ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با سپری کردن بیش از ۴ دهه پا به قرنی تازه گذاشت؛ در این عمر سپری شده ۴۳ ساله، آثار مختلفی با موضوعاتی متنوع از دفاع مقدسی، دینی، کمدی، اجتماعی و … تولید و در سالن‌های تئاتر به صحنه رفتند. برخی از این آثار بسیار جریان ساز بودند و برخی آثار خاطره‌انگیز و پرمخاطب.

شاید خالی از لطف نباشد مروری داشته باشیم بر آثاری که طی دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تولید و اجرا شدند، روندی که این آثار برای تمرین و تولید طی کردند، گروهی که در تولید و اجرای اثر حضور داشتند و دیدن تصاویر این اجراها اعم از عکس یا فیلم.

از این رو در گروه هنر خبرگزاری مهر تصمیم بر این شد که از آغاز سال ۱۴۰۰ با جمع‌آوری اطلاعات مختلف اجراهای ۴ دهه گذشته، مروری بر تولیدات تئاتر ایران در این بازه زمانی داشته باشیم.

در پانزدهمین گام از مرور «چهار دهه خاطرات صحنه» سراغ نمایش «پری» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور رفته‌ایم.

«گروه مطربان پری را زن معرفی می‌کنند. وصف او به دربار می‌رسد. حالا ناصرالدین شاه هوس دیدن نمایش به سرش می‌زند. کریم شیره‌ای مامور می‌شود که این گروه را به دربار دعوت کند. گروه به دربار می‌رود. نمایش خود را اجرا می‌کند و هر یک از بازیگران به فراخور نقش و بازی‌شان دست‌مزد می‌گیرد اما دست‌مزد بازیگر نقش پری را نمی‌دهند چراکه دستور است؛ پری ندیمه مادر شاه شود. گروه که کاری از دستشان برنمی‌آید این بازیگر بیچاره را ترک می‌کنند. این مرد هم کارش به امام‌زاده و ذکر و دعا می‌کشد. از آن طرف هم چون مادر شاه از پری نجیب و زیبا خوشش آمده به او اجازه می‌دهد، وارد حرم‌سرای شاه شود اما چون اصل و نسبش نامعلوم است، نمی‌گذارد که به همسری شاه در بیاید. همین خود باعث ایجاد مشکلات بیش‌تر برای پری می‌شود چون می‌هراسد در صورت معلوم شدن حقیقت وجودی‌اش زندگی‌اش را از دست بدهد. تا اینکه یک شب کریم شیره‌ای متوجه می‌شود که این مرد زن‌پوش است و به تقاضای همکارانش در این لباس رفته و تا الان هم نتوانسته بیرون بیاید.
خیرالله تقیانی‌پور درباره روند شکل‌گیری نمایش «پری» و اجرای آن به خبرنگار مهر می‌گوید: در دوره‌ای نمایشنامه «مرثیه وارثان» را نوشته بودم که قصه ۲ خانواده تعزیه خوان و مطرب را روایت می‌کرد. این تجربه درباره تعزیه و سیاه بازی بود و خیلی مایل بودم که در تجربه بعدی به موضوع زن پوشی در نمایش‌های ایرانی بپردازم که در دوره قاجار خیلی نمود پیدا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه ماجرای «توبه نصوح» برای من کلید اولیه نوشتن نمایشنامه «پری» بود، ادامه می‌دهد: بعد از تکمیل متن با گروه بازیگرانی که در نمایش «روزی گذری، روزگاری» همکاری داشتیم نظیر رضا پاپی، مصطفی ساسانی، جواد پورزند و محسن شفیعی تمرین‌ها را شروع کردیم. یادم می‌آید تمرین‌های زیادی انجام دادیم و در این تمرین‌ها بحث‌های زیادی درباره نمایش‌های ایرانی می‌کردیم و دوست داشتیم بتوانیم اغلب شیوه‌های نمایش‌های ایرانی را در نمایش «پری» استفاده کنیم. در تمرین‌ها علی هاشمی، رضا پاپی و جواد پورزند در این خصوص زیاد بحث می‌کردیم و در آن موقع مدنظرمان این بود که نمایش «پری» را در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا کنیم.

تقیانی پور می‌گوید که برای تولید نمایش «پری» روزی ۶ ساعت و فقط با استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای تمرین چندماهه و مستمری انجام می‌دادند که برخی مواقع فشار زیادی روی بازیگران می‌آورد.

وی به خواسته خود از کوروش نریمانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر برای دیدن تمرین‌های نمایش «پری» اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از مدتی که کار سر و شکل گرفت از کوروش نریمانی دعوت کردم تا کار را ببیند. نریمانی بعد از دیدن نمایش به من گفت که مدت زمان اجرا طولانی است و بهتر است کمتر شود. این امر باعث شد تا «پری» نمایشی جمع و جور با دکوری ساده شود.

به گفته وی اولین حضور نمایش «پری» در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بوده که با بازخورد خوبی نیز همراه شده بود.
تقیانی پور درباره بازخوردهای اجرای «پری» در آن دوره جشنواره آیینی و سنتی یادآور می‌شود: یادم می‌آید وقتی بازبین‌ها و داورها نمایش «پری» را دیدند پیشنهاد دادند که این نمایش در مجموعه تئاتر شهر هم اجرا شود اما به دلیل اینکه هیچ حامی و پشتیبانی نداشتیم در تئاتر شهر نوبت اجرایی به نمایش «پری» داده نشد و ما در تماشاخانه سنگلج نمایش را روی صحنه بردیم که با استقبال خوبی مواجه شدیم. در آن زمان فرم شرکت در جشنواره تئاتر فجر را تکمیل و ارائه داده بودیم.

کارگردان «پری» اضافه می‌کند: بعد از اجرای عمومی، نمایش «پری» را در فستیوال «کارتاژ» تونس روی صحنه بردیم. در فستیوال «کارتاژ» استقبال خوبی از نمایش «پری» شد و دبیر جشنواره از ما درخواست کرد که مدت زمان بیشتری را در جشنواره بمانیم تا چندین اجرای دیگر در جشنواره و شهرهای دیگر داشته باشیم و رایزنی فرهنگی ایران در تونس هم از این موضوع استقبال کرد.

وی درباره حضور نمایش «پری» در سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توضیح می‌دهد: بلافاصله یک هفته بعد از اجرای نمایش در فستیوال «کارتاژ»، «پری» را در سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا کردیم. در جشنواره تئاتر فجر خواستار سالنی بلک باکس برای اجرای نمایش شده بودیم که با هزار و یک زحمت سالن در اختیار ما قرار گرفت ولی داوری ما به جای سالن بلک باکس در تماشاخانه سنگلج انجام شد. چون آن موقع گروه جوانی بودیم هیچکس به حرف ما گوش نداد تا بتوانیم اجرای داوری نمایش را در سالن بلک باکس داشته باشیم.

تقیانی پور با بیان اینکه خوشبختانه اجرا در جشنواره تئاتر فجر انجام شد و هیأت داوران جشنواره از جمله زنده یاد هما روستا و امین تارخ کار را پسندیدند، اظهار می‌کند: ما در سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جایزه گروهی بازیگری جشنواره را دریافت کردیم که فکر می‌کنم اولین جایزه گروهی بازیگری در جشنواره تئاتر فجر بود. من هم در بخش نویسندگی و کارگردانی لوح تقدیر دریافت کردم و از طراحی صحنه نمایش هم قدردانی شد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره دلایل موفقیت نمایش «پری» به لحاظ استقبال مخاطبان و همچنین نظر مثبت منتقدان و صاحبنظران تئاتری، تأکید می‌کند: دلایل موفقیت نمایش «پری» تمرین، ممارست و انگیزه همه اعضای گروه برای دیدن شدن بود زیرا مدت‌ها تمرین کرده بودیم و این انگیزه در گروه وجود داشت.

وی درباره اینکه آیا قصد بازتولید نمایش «پری» و اجرای مجددی از آن دارد یا نه، توضیح می‌دهد: دورخیزی برای بازتولید و اجرای مجدد نمایش «پری» داشتم ولی چون اکثر بازیگران قبلی حضور نداشتند با گروه بازیگری جدید کار را پیش بردیم و قرار بود در تماشاخانه ایرانشهر نمایش را روی صحنه ببریم ولی بعد از چند ماه تمرین دیدم آن حال و هوا و اتمسفر نمایش «پری» در بازتولید وجود نداشت و به همین خاطر از اجرای مجدد نمایش انصراف دادم.

تقیانی پور در پایان سخنان خود با صراحت می‌گوید: الان هم مشتاق هستم نمایش «پری» را بازتولید کنم ولی نمی دانم روزگار تئاتر ما به کجا خواهد رفت و چگونه خواهد شد.

پست قبلی

۱۷۹ تک آهنگ در تیر مجوز گرفتند/ اجازه انتشار برای ۱۴ آلبوم

پست بعدی

انیمیشن‌های پرطرفدار بچه‌ها در سینمای تابستانه تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هفت =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

اسفند 27, 1399

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

بهمن 24, 1399

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

بهمن 25, 1399

«موش» به شهرزاد می‌آید

0

هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!/ مصائب یک شلختگی

0

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

0

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

خرداد 14, 1404

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404
لینک ها: | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کتیرو | دالمیکر | دانه روغنی | آیاسنشیال اویل | روسریگلی | اویلانجین | ایرانی بازی | یوپیاسمارکت | فیتپینو | فیشمیش | اوتو | بستسالمون | زیراندازآنلاین | دشتبهشت | آیرادیاتور | گلسوب | دکمه ساز | حصیریاب | چکش هیدرولیک | فریزرز | دکمه ساز | Arad Branding
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.