• آخرین
  • روند
  • همه
  • گردشگری
  • تئاتر
  • فرهنگی و هنری

جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد/ نمی‌توان به دبیرخانه خرده گرفت

تیر 13, 1400

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

خرداد 14, 1404

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

خرداد 9, 1404

*شالودشکنی فرهنگی استعاره، از بومیسازی تا گفتمان اجتماعی*

خرداد 9, 1404

“اسپرچوب؛ پیشگام دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری در ایران”

خرداد 6, 1404

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404

مجاهد حاج نوری کمیل المالکی، دبیرکل محترم حزب الدعوه اسلامی.

فروردین 29, 1404

اهداف نهضت امام حسین (ع) اثر استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 27, 1404

تحلیل زبان بدن دونالد ترامپ

فروردین 22, 1404
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
پنجشنبه, خرداد 15, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه تئاتر

جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد/ نمی‌توان به دبیرخانه خرده گرفت

تیر 13, 1400
در تئاتر
0

کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که در اولین روز بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت معتقد است جشنواره با مخاطب معنا پیدا می‌کند و آثار صرف جایزه و برنده شدن به صحنه نمی‌روند.

مهدی بختیاری نویسنده و کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که از دانشگاه هنر تهران در بخش صحنه‌ای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده و در روز جمعه ۱۱ تیر نمایش خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برده، درباره وضعیت کیفی این دوره از جشنواره به خبرنگار مهر گفت: وقتی دبیر جشنواره بیست و سوم انتخاب و معرفی شد حدود ۲۰ روز بود که ویروس کرونا وارد کشور شده بود. بر اساس برنامه‌ریزی اولیه قرار بود که تابستان و پاییز ۹۹ مرحله اول و دوم بازبینی آثار جشنواره انجام و جشنواره نیز در اواخر پاییز سال ۹۹ برگزار شود که این امر میسر نشد.

وی یادآور شد: به دلیل موج‌های مختلف شیوع کرونا برگزاری جشنواره مدام به عقب افتاد و در اکثر گروه‌ها به دلیل صرف هزینه‌های مالی و زمانی، تنش ایجاد شده بود. از طرفی به دبیر و دبیرخانه جشنواره بیست و سوم هم نمی‌شود خرده گرفت.

بختیاری ضمن تشکر از زحمات دبیرخانه جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی ایران، اظهار کرد: با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گلایه اکثر گروه‌ها شد. برخی از گروه‌ها سالنی را که برای اجرا می‌خواستند در اختیارشان قرار نگرفت.

وی درباره مشکلات پیش آمده برای اجرای نمایش «ریچارد سوم»، توضیح داد: جدول اجراهای جشنواره روز پنجشنبه ۱۰ تیر یعنی تنها یک روز مانده به اجرای ما منتشر شد. هر سال سالن اجرا از شب قبل در اختیار گروه‌ها قرار می‌گرفت تا کار نصب دکور و نور را انجام دهند و از صبح روز اجرا به تمرین کامل نمایش با طراحی صحنه و نور انجام شده بپردازند. در این دوره سالن ساعت ۸ شب و آن هم برای نصب دکور در اختیار ما قرار گرفت و اجازه نصب نور در همان شب به ما داده نشد. در نتیجه ما صبح روز اجرا را صرف نصب نور نمایش کردیم و به همین خاطر گروه بازیگران نتوانستند با طراحی نور انجام شده هماهنگی لازم را پیدا کنند.

کارگردان نمایش «ریچارد سوم» درباره وضعیت پیش آمده از روز سوم بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اجرای آثار بدون حضور مخاطب به دلیل آغاز موج جدید شیوع کرونا، تأکید کرد: دبیر و دبیرخانه جشنواره زحمت کشیدند و نمی‌شود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت ولی حداقل می‌شد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری جشنواره تا زمان فروکش کردن موج جدید شیوع کرونا به تعویق انداخت.

بختیاری با اشاره به اینکه نمایش «ریچارد سوم» را با حضور مخاطب و در اولین روز جشنواره به صحنه برده است، تصریح کرد: اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمی‌کردم زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل می‌گیرد. شاید برخی آثار دیگر نیز ایده اجرای شان اینگونه باشد. جشنواره برای مخاطب برگزار می‌شود نه صرف جایزه گرفتن. حضور مخاطب به جشنواره معنا می‌دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره ایده اجرایی نمایش «ریچارد سوم» گفت: من همیشه قسمتی از متن را می‌نویسم و متن در زمان تمرین‌ها تکمیل می‌شود. بر اساس ایده‌ای که داشتم شکل روایی اثر را به ۲ قسمت قبل و بعد از پادشاهی ریچارد سوم تقسیم کردم و قبل از پادشاهی را به شکل ارسطویی و بعد از پادشاهی را به شکل اپیک روایت کردم. در دراماتورژی انجام شده بر اثر شکسپیر و همچنین پلاتی که برای اجرا چیده بودم، تعدد بازیگران را از ۵۰ به ۴ بازیگر کاهش دادم. مصطفی لطیفی خواه، بهزاد حاجی حسینی، مریم قاسمی و فائزه امیری بازیگر این نمایش هستند.

پست قبلی

معرفی خوانندگان کنسرت شب موسیقی فیلم/ارسلان کامکار رهبر ارکستر شد

پست بعدی

شبکه جام‌جم تغییر می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

اسفند 27, 1399

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

بهمن 24, 1399

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

بهمن 25, 1399

«موش» به شهرزاد می‌آید

0

هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!/ مصائب یک شلختگی

0

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

0

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

خرداد 14, 1404

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404
لینک ها: | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کتیرو | دالمیکر | دانه روغنی | آیاسنشیال اویل | روسریگلی | اویلانجین | ایرانی بازی | یوپیاسمارکت | فیتپینو | فیشمیش | اوتو | بستسالمون | زیراندازآنلاین | دشتبهشت | آیرادیاتور | گلسوب | دکمه ساز | حصیریاب | چکش هیدرولیک | فریزرز | دکمه ساز | Arad Branding
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.