• آخرین
  • روند
  • همه
  • گردشگری
  • تئاتر
  • فرهنگی و هنری

تشکل ها، پیشران رشد و توسعه ایران

مرداد 9, 1403

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404

مجاهد حاج نوری کمیل المالکی، دبیرکل محترم حزب الدعوه اسلامی.

فروردین 29, 1404

اهداف نهضت امام حسین (ع) اثر استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 27, 1404

تحلیل زبان بدن دونالد ترامپ

فروردین 22, 1404

تجربه قذافی و صدام را تکرار کند‌!

فروردین 22, 1404

کتاب توابین روایتی نو از استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 21, 1404

ما با یک سونامی خاموش در بازار کار مواجهیم!

فروردین 20, 1404

فیلم سینمایی بمب اتم به کارگردانی مریم روزبهانی

فروردین 19, 1404

قاتلان شهدای کربلا مولف ابراهیم صنوبر

فروردین 19, 1404

نقش نظام چند نرخی ارز در اقتصاد ایران

فروردین 18, 1404
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
چهارشنبه, اردیبهشت 31, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه ویژه

تشکل ها، پیشران رشد و توسعه ایران

مرداد 9, 1403
در ویژه
0

در تقویم رسمی کشور، روز ۲۲ مرداد به نام «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» ثبت شده است. یکی از  جلوه های مشارکت افراد در اداره امور کشور، در شکل ایجاد تشکل ها و فعالیت در قالب این گونه نهادها نمود پیدا می کند. جایگاه و سابقه فعالیت تشکل ها در کشور ما چگونه است و در تجربیاتی که دیگر کشورها داشته اند، چه نتایجی حاصل شده است؟

به گزارش مدیاخبر، محمدرضا انبیائی، نایب رئیس هیئت مدیره و دبیرکل انجمن مدیریت کسب و کار ایران و عضو هیئت مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران در خصوص جایگاه تشکل ها گفت: هدف از گسترش سازمان‌های مردم نهاد، کوچک کردن دولت است تا بخش نظارتی و حاکمیتی دولت در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیشتر تقویت شود. مشاركت و همدلي مردم در ساختار نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي یکی از ابزارهای موفقيت یک نظام است که باعث حرکت محور‌هاي نظام به سوی واقعيت‌ها و حقيقت‌های فضای عملیاتی می شود.

وی در ادامه با اشاره به نحوه عمل تشکل ها و ذکر این مطلب که تشكل‌ها در حوزه «هويت اجتماعي» يا به عبارت ديگر« هويت جمعي» قرار مي‌گيرند و نهادهايي هستند كه در قالب «اهداف برگزيده» به اداره نظام يافته جامعه مي‌پردازند، افزود: مشارکت یک فرآیند اختیاری، پویا، خودجوش و چندجانبه است که در نتیجه تعامل بین دانستن، خواستن و توانستن حاصل خواهد شد.

مشاور ارشد اتحادیه انجمن های علمی، فناوری، نوآوری و تجاری سازی کشور در خصوص ایفای نقش تشکل ها با اشاره به این مطلب که تشکل‌ها و نهادهای اجتماعی نقش های مهمی از جمله توسعه اجتماعی، تقویت هویت فرهنگی و ترویج مشارکت های مدنی دارند، ادامه داد: تشکل ها در زمینه توسعه اجتماعی، با ترکیب منابع مالی، انسانی و دانشی به سمت توسعه اجتماعی در زمینه‌هایی مانند تحصیل، بهداشت، محیط‌زیست و کمک به نیازمندان فعالیت می کنند و در خصوص تقویت هویت فرهنگی، تشکل ها، فرهنگ و هویت یک جامعه را تقویت کنند و به انتقال ارزش‌ها و میراث فرهنگی کمک کنند. تشکل ها توانائی مشارکت مدنی افراد را تقویت می کنند و این مهم ترین ویژگی تشکل ها برای ترویج مشارکت مدنی است.

این مدرس دانشگاه در خصوص تاریخچه پیدایش تشکل های اجتماعی، گفت: ریشه‌های شکل‌گیری و سپس حضور این سازمان‌ها را در رویکرد نوین می‌توان از نیمه قرن بیستم میلادی شناسایی کرد. اصطلاح سازمان مردم نهاد در معنای امروزین خود برای اولین بار در حدود سال ۱۹۴۵ به وجود آمد. یعنی زمانی‌که سازمان ملل متحد برای تفکیک بین سازمان‌های متعددی که با آنها در ارتباط بود هرگونه بدنه و ساختار غیر دولتی را NGO نامید. اینها سازمان‌هایی بودند که نقش و جایگاه مشاوره‌ای داشتند و از طرفی نه زیر مجموعه دولت‌ها بودند و نه عضو حکومتی.

در روزگار باستان، به صورت انجمن‌های صنفی با همه ویژگی‌هایی که امروزه در تعبیر سازمان مردم نهاد بیان می‌شود، وجود داشتند. این سازمان‌ها نقش مهمی در جنبش‌های ضد برده‌داری و جنبش‌های حقوق زنان و بویژه کنفرانس جهانی خلع سلاح ایفا کردند. اما سابقه شکل‌گیری جامعه مدنی در ایران به دوره صفویه باز می گردد که با ظهور طبقات و گروه‌های اجتماعی و فعالیت آنها در مناسبات اجتماعی و سیاسی دگرگونی‌هایی در تاریخ ایران پدیدآمد. گروه‌های سنتی مثل اشرافیت زمین‌دار و اشرافیت دربار، طبقه روحانیت که در دوره‌های بعد نقش تعیین‌کننده‌ای در تحولات و جریانات سیاسی و اجتماعی داشتند و نیز طبقه تجار نیرومندی که در نتیجه توسعه تجارت و توسعه ارتباط با غرب به تدریج پیدا شدند، نمونه های آن است.

این مدرس دانشگاه در پایان پیشنهادهایی برای تقویت تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی به شرح زیر ارائه کرد:

  • آموزش: برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی منظم برای افزایش آگاهی افراد از اهمیت تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در مدارس، دانشگاه‌ها، کارگاه‌ها و رسانه‌ها.
  • تشویق به مشارکت فعال: ارائه انگیزه‌های مالی و غیرمالی به افراد برای مشارکت فعال گواهی‌نامه‌ها و تسهیلات خاص باشند.
  • تسهیل فرآیند مشارکت: استفاده از فناوری‌های ارتباطی برای ساده سازی ثبت نام و مشارکت.
  • توسعه شبکه‌های همکاری: تشکل‌ها باید به ایجاد شبکه‌های همکاری و اشتراک تجربیات و منابع از طریق کنفرانس‌ها، نشست‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای کمک کنند.
  • تشویق مشارکت مدنی در سطوح مختلف: دولت‌ها و سازمان‌های اجتماعی باید مشوق‌هایی را ارائه دهند تا تشکل‌ها و افراد در مشارکت‌های مدنی و توسعه پروژه‌های اجتماعی فعالیت کنند.
برچسب: انجمن مدیریت کسب و کار ایرانروز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعیفدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایرانمحمدرضا انبیائینایب رئیس هیئت مدیره و دبیرکل انجمن مدیریت کسب و کار ایران
پست قبلی

دومین اجلاس ملی کیفیت و نوآوری با رویکرد ارزش آفرینی

پست بعدی

مقدمه ای برای فرار گسترده مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پانزده =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

اسفند 27, 1399

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

بهمن 24, 1399

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

بهمن 25, 1399

«موش» به شهرزاد می‌آید

0

هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!/ مصائب یک شلختگی

0

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

0

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404
لینک ها: | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کتیرو | دالمیکر | دانه روغنی | آیاسنشیال اویل | روسریگلی | اویلانجین | ایرانی بازی | یوپیاسمارکت | فیتپینو | فیشمیش | اوتو | بستسالمون | زیراندازآنلاین | دشتبهشت | آیرادیاتور | گلسوب | دکمه ساز | حصیریاب | چکش هیدرولیک | فریزرز | دکمه ساز | Arad Branding
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.