• خانه
  • اخبار ویژه
  • مقالات
جمعه, آذر 7, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • حقوقی
  • سلامت و زیبایی
  • سیاسی
  • علم و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گردشگری
  • ورزشی
  • مقالات
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه اقتصادی

اعتماد آفرینی با مشتریان در دستور کار بانک ایران زمین

6 بهمن 1402
در اقتصادی

با فعال شدن سامانه بارگذاری و مشاهده الکترونیکی تسهیلات، اعتماد آفرینی با مشتریان در دستور کار بانک ایران زمین قرار گرفت.

به گزارش مدیاخبر به نقل از پول نیوز، خدمات بانکی در شبکه گسترده‌ای تعریف می‌شود. از دریافت و پرداخت پول به ریال و دلار تا تسهیلات به اشکال گوناگون، جذابیت‌هایی است که شبکه بانکی رقم می‌زند و باعث می‌شود افراد بنابر خواسته‌هایی که دارند، نسبت به بانک گرایش پیدا کنند. اما نظام بانکی به چشم مردم تنها بستگی به خواسته هایشان ندارد، بلکه هرچقدر این خواسته‌ها محقق شود، به همان اندازه به بانک امیدوار می‌شوند.

تسهیلات در صدر خواسته مشتری

نظام بانکی رابطه خود را با مشتریان بر اساس قانون تعریف کرده است. از سپرده گذاری تا گرفتن سود بانکی، از دریافت تسهیلات تا پرداخت اقساط به همراه بهره بانکی، وثیقه گذاری و بسیاری موارد دیگر از سوی قانون مشخص شده است. اما آنچه رابطه بین مشتری و بانک را زیر سوال می‌برد، انتظارات فرا قانونی است که در بخش تسیهلات بیش از همه چالش آفرین شده و می‌شود. باور مردم بر این است که بانک باید تسهیلات را به هر مقدار در سریعترین زمان ممکن به مشتریان پرداخت کند، بهره‌ای نگیرد، اگر هم مشتری از عهده پرداخت تسهیلات برنیامد، انتخاب روش پرداخت با مشتری باشد، بدین معنا که هر وقت پول داشت، اقساط را بپردازد.

تسهیلات بحران آفرین

از آنجا که مشتریان برای دریافت تسهیلات سقفی برای خود قایل نیستند، با معضل درخواست تسهیلات ابعداد بزرگ رو به رو هستیم، معضلی که چالش ابربدهکاران بانکی را رقم زده است. امروزه بسیاری از مشتریان بانک تسهیلات کلانی دریافت کرده و قصد پرداخت آن را ندارند، این رویکرد باعث شده چالش‌هایی همچون ارتباط سوال برانگیز بین بانک و مشتری را در اذهان عمومی رقم بخورد. از سوی دیگر مدیران بانک نیز زیر سوال رفته و در معرض اتهام قرار گرفته اند.

شفافیت تنها راه چاره

در شرایط بحران آفرین کنونی، تنها راهی که می‌تواند وضعیت تسهیلات بانکی را سامان دهد، شفافیت است. اگر فردی که درخواست تسهیلات می‌کند، میزان تسهیلات، وثیقه تعریف شده، زمان پرداخت، اقساط، بهره بانکی و خلاصه صفر تا صد پرداخت تسهیلات مشخص بشود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما نکته مهمتر این است که این اطلاعات در دید عموم قرار گیرد و همگان بدانند چه فردی چه ارتباطی با یک بانک دارد. این وضعیت مشخص می‌کند تسهیلات در چه مسیری و برای چه فردی به جریان افتاده است.

شفاف سازی‌های موثر

بدنبال اهمیت در شفاف سازی تسهیلات شبکه بانکی، مجلس شورای اسلامی به تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، بندی را اضافه کرد که بانک‌ها ملزم شدند جزیی‌ترین اطلاعات همچون نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصول) و نوع و میزان وثیقه دریافت شده را هر سه ماه یکبار، منتشر کنند. بند دال تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، باعث این تفاوت محسوس با قوانین بودجه سال‌های گذشته شد. بندی که شفافیت در حوزه تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانک‌ها را چند برابر کرد و به گفته علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در بازه زمانی کمتر از یکسال، دو میلیون میلیارد تومان یعنی معادل نیمی از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور را شفاف کرد.

احترام به مشتری

بخش دیگر تسهیلات، شفاف سازی برای مشتریان است. یکی از مواردی که باعث می‌شود مشتری نسبت به تسهیلات دریافتی کم توجه یا بی انگیزه شود، نداشتن آگاهی از وضعیت تسهیلات است. اگر مشتری به صورت لحظه‌ای بداند تسهیلاتی که دریافت کرده، در چه وضعیتی قرار دارد، چه مقدار از تسهیلات باقی مانده و چه مقدار پرداخت کرده، می‌تواند برای آینده تسهیلات برنامه ریزی داشته باشد. این رفتار بانک احترام به مشتری است و بانک اثبات می‌کند برای برنامه ریزی مشتری احترام قایل است.

سامانه بارگذاری

بانک ایران زمین با درک درست از اهمیت آگاهی دادن به مشتریان و به منظور ارائه خدمات با کیفیت و افزایش رضایت مشتریان، اقدام به راه اندازی سامانه بارگـذاری و مشاهـده الکترونیکی قرارداد‌های تسهیـلات بانکی مشتریان خود کرده است. عملکرد این سامانه به اندازه‌ای اهمیت دارد که از این پس تسهیلات گیرندگان بانک ایران زمین می‌توانند اطلاعات مربوط به قرارداد تسهیلات و قرارداد وابسته خود را در سامانه OTC این بانک باگذاری و مشاهده کنند. راهکار آگاهی گرفتن نیز ساده است و مشتریان بانک ایران زمین می‌توانند با وارد کردن کد ملی و شماره قرارداد تسهیلات خود در سامانه تسهیلات مشتری، اطلاعات مربوط به تسهیلات دریافتی خود را مشاهده کنند.

برچسب: بانک ایران زمینتسهیلاتسامانه مشاهده الکترونیکیقانون بانکداریکورش شرفشاهی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =

آخرین اخبار

ارسال پیامک تبلیغاتی با اپراتور رسمی و تعرفه مناسب | خدمات هلدینگ ایرانیان

شوکه بنزینی به خودروهای وارداتی : سهمیه 1500 تا 3000 تومانی حذف شد

تجدید چاپ کتاب «نیایش» با حمایت مجمع مدیران ماندگار ایران

«فقط حیدر، امیرالمؤمنین است»؛ حرکت شمسایی که موجی از حواشی در بر داشت

نخستین اجرای گروه فانید در صحنه بلک باکس

کتاب«یاران مختار» منتشر شده

  • خانه
  • اخبار ویژه
  • مقالات
تماس با ما: 09364218877

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • حقوقی
  • سلامت و زیبایی
  • سیاسی
  • علم و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گردشگری
  • ورزشی
  • مقالات

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.