• آخرین
  • روند
  • همه
  • گردشگری
  • تئاتر
  • فرهنگی و هنری

آرزوی پوشیدن لباس راهب در «خورشید کاروان»/ خدایا خودت جواب بده

مرداد 30, 1400

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

خرداد 9, 1404

*شالودشکنی فرهنگی استعاره، از بومیسازی تا گفتمان اجتماعی*

خرداد 9, 1404

“اسپرچوب؛ پیشگام دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری در ایران”

خرداد 6, 1404

هلدینگ اسپیدار ترویج فرهنگ ارزش‌آفرینی

اردیبهشت 1, 1404

کتاب سوگواری محرم اثر از آیین تا معنا از پدر صلح ایران

فروردین 31, 1404

تأثیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر انتظارات اقتصادی و تصمیم‌های کسب‌وکارها

فروردین 30, 1404

مجاهد حاج نوری کمیل المالکی، دبیرکل محترم حزب الدعوه اسلامی.

فروردین 29, 1404

اهداف نهضت امام حسین (ع) اثر استاد ابراهیم صنوبر

فروردین 27, 1404

تحلیل زبان بدن دونالد ترامپ

فروردین 22, 1404

تجربه قذافی و صدام را تکرار کند‌!

فروردین 22, 1404
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
چهارشنبه, خرداد 14, 1404
  • ورود کاربر
مدیاخبر
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
مدیاخبر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه تئاتر

آرزوی پوشیدن لباس راهب در «خورشید کاروان»/ خدایا خودت جواب بده

مرداد 30, 1400
در تئاتر
0

جلیل فرجاد بازیگر نقش «راهب» در نمایش «خورشید کاروان» از تجربه حضور خود در این نمایش، سختی ایفای نقش و ارتباطی که با آن طی سال‌های حضور خود در این نمایش برقرار کرد، سخن گفت.

به نقل از مدیاخبر ؛ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با سپری کردن بیش از ۴ دهه پا به قرنی تازه گذاشت؛ در این عمر سپری شده ۴۳ ساله، آثار مختلفی با موضوعاتی متنوع از دفاع مقدسی، دینی، کمدی، اجتماعی و… تولید و در سالن‌های تئاتر به صحنه رفتند. برخی از این آثار بسیار جریان ساز بودند و برخی آثار خاطره‌انگیز و پرمخاطب.

شاید خالی از لطف نباشد مروری داشته باشیم بر آثاری که طی دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تولید و اجرا شدند، روندی که این آثار برای تمرین و تولید طی کردند، گروهی که در تولید و اجرای اثر حضور داشتند و دیدن تصاویر این اجراها اعم از عکس یا فیلم.

از این رو در گروه هنر تصمیم بر این شد که از آغاز سال ۱۴۰۰ با جمع‌آوری اطلاعات مختلف اجراهای ۴ دهه گذشته، مروری‌بر تولیدات تئاتر ایران در این بازه زمانی داشته باشیم.

در بیستمین گام از مرور «چهار دهه خاطرات صحنه» سراغ نمایش «خورشید کاروان» به نویسندگی ابوباسم حیادار، بازنویسی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ رفته‌ایم.

«راهب به سمت صندوق می‌چرخد… موزیک همراهی می‌کند… راهب در صندوق را می‌گشاید و نور سبز از داخل صندوق راهب را در بر می‌گیرد… راهب از حال می‌رود و در کنار صندوق می‌افتد… آوایی به گوش می‌رسد… عزاداران مرثیه می‌خوانند و از میان جمع به پیش می‌آیند… شمع‌های عزاداران تنها نور صحنه است….»
سطرهای بالا بخشی کوچک از نمایشنامه «خورشید کاروان» است که بر اساس نمایشنامه «هیهات» اثر زنده یاد ابوباسم حیادار و توسط مهدی متوسلی نوشته شده است. این نمایش بازگوکننده سفر اسرای واقعه عاشورا و رسیدن به دیر راهب نصرانی جهت اقامت و استراحت شبانه و ماجرای راهب نصرانی و سر بریده حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) است.

«خورشید کاروان» کاری از مؤسسه فرهنگی فدک اولین بار در سال ۱۳۷۱ و با کارگردانی حسین نورایی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۲۰۰ اجرا در تهران و شهرهای مختلف ایران و همچنین برخی کشورهای جهان از جمله هلند، انگلستان و امارات اجرا شده است.

این اثر نمایشی طی سالیان گذشته و به صورت مستمر در ایام ماه صفر روی صحنه رفته و با استقبال مخاطبان مواجه شده بود. البته در سال ۹۹ و به دلیل شیوع ویروس کرونا «خورشید کاروان» به صورت نمایشنامه خوانی و به صورت آنلاین برای علاقه مندان پخش شد و در سال جاری به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا وضعیت اجرای این اثر نمایشی مشخص نیست.

طی ۱۲ سال از اجرای نمایش «خورشید کاروان» زنده یاد انوشیروان ارجمند در نقش «راهب» در این اثر نمایشی به ایفای نقش پرداخت و از سال ۹۴ جلیل فرجاد ایفای این نقش را بر عهده گرفت و سیروس همتی، کرامت رودساز و مهدی امینی به همراه بیش از ۱۰۰ بازیگر دیگر گروه بازیگری این اثر نمایشی را شکل داده‌اند.
جلیل فرجاد از بازیگران با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون که حدود ۶ سال است بازی در نقش «راهب» به عنوان نقش اصلی نمایش «خورشید کاروان» را عهده دار است در گفتگویی با خبرنگار مهر از تجربه حضور خود در این نقش و اجرای نمایش «خورشید کاروان» گفت.

فرجاد درباره چگونگی حضور خود در نمایش «خورشید کاروان» به خبرنگار مهر گفت: سالی که برای ایفای نقش «راهب» به نمایش «خورشید کاروان» پیوستم زنده یاد انوشیروان ارجمند با کسب اجازه از گروه نمایش و برای انجام تعهدی که برای حضور در پروژه تصویری داشت در اجرای آن سال نمایش حضور نداشت.

وی یادآور شد: صادقانه بگویم که در روزهای دوم و سوم روخوانی متن ترس عجیبی بر من مستولی شد و به گروه اعلام کردم که نمی‌توانم این نقش را بازی کنم. به دوستان گفتم که این نقش سخت است و حال و هوایی دارد که حس می‌کنم از عهده من بر نمی‌آید.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: دوستان گروه با من صحبت کرده و گفتند که از عهده این نقش بر می‌آیم و می‌توانم آن را ایفا کنم. شب در تنهایی با خودم درد و دل کردم و با خودم عهد و پیمانی بستم و قراری گذاشت. از فردای آن شب در تمرین‌ها حاضر شدم که ۱۰ روز به طول انجامید و سپس در شهر بوشهر نمایش را روی صحنه بردیم. در حالی که گروه خیلی به من کمک کرد ولی در اولین اجراها خیلی به من سخت گذشت.

فرجاد با بیان اینکه زنده یاد انوشیروان ارجمند مدام با من و دیگر اعضای گروه در تماس بود و به من در ایفای نقش «راهب» امیدواری می‌داد، اظهار کرد: بعد از چند روز اجرا آرام آرام در نقش جا افتادم.

این هنرمند عرصه تئاتر تصریح کرد: هر شب به قول و قراری که با خود و خدای خود گذاشته بودم فکر می‌کردم تا نقش را خوب ایفا کنیم و با اعتقاد مردم بازی نکنم زیرا اگر من این نقش را به درستی ایفا نمی‌کردم اتفاق خوبی نمی‌افتاد. هر شب از خدا می‌خواستم در ایفای این نقش به من توان بدهد تا ضربه روحی به کسی وارد نشود.
وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای «خورشید کاروان» در شهر بوشهر به اجرای نمایش در شهر کرمان و سپس به اجرا در برج میلاد تهران پرداختیم، افزود: در اجرای تهران بود که گفتند انوشیروان ارجمند در بیمارستان بستری است. به عیادت او رفتم و فرزندانش به من گفتند در صحنه صندوق که راهب با سر مبارک سیدالشهدا مواجه و گفتگو می‌کند، «سر صندوق بابا را دعا کن». متأسفانه در دومین شب اجرای «خورشید کاروان» در برج میلاد انوشیروان ارجمند به رحمت خدا رفت.

فرجاد درباره حس و حال خود برای ایفای نقش «راهب» در نمایش «خورشید کاروان» تأکید کرد: هر سال به دنبال این هستم تا ماه صفر برسد و من با این نمایش روی صحنه بروم. هر سال که نمایش اجرا می‌شود تا سال بعد منتظر این هستم تا زمان اجرای بعدی «خورشید کاروان» برسد تا من باز هم لباس راهب را بپوشم و روی صحنه بروم.

این هنرمند با سابقه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون درباره اینکه دلایل استقبال مخاطبان از نمایش «خورشید کاروان» طی حدود ۳ دهه گذشته، توضیح داد: همیشه برایم این سؤال مطرح بود چرا با وجود اینکه این نمایش قصه‌ای مشخص دارد ولی هر بار اجرای آن با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود؟ معتقدم وقتی نمایش دلی و صادقانه کار می‌شود و قصد فریب دادن تماشاگر را ندارد، تأثیرگذار است و مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد.
ایفاگر نقش «راهب» در نمایش «خورشید کاروان» در ادامه سخنان خود تصریح کرد: من شخصاً وقتی لباس راهب را به تن می‌کنم و روی صحنه می‌روم با صداقت و در حد توانم به ایفای نقش می‌پردازم. وقتی روی صحنه می‌روم تمام تمرکزم این است که صادقانه و با عشق نقش را ایفا کنم. این نقش را با خلوص نیت و رها از تمرکز روی تکنیک، فرم و مادیات اجرا می‌کنم.

فرجاد با بیان اینکه ۲ سال است کرونا او را از عشق ایفای نقش «راهب» دور نگه داشته، درباره خاطرات تأثیرگذاری که از ایفای این نقش در نمایش «خورشید کاروان» داشته یادآور شد: یادم است سال اولی که ایفای این نقش برایم مشکل بود، تعداد کثیری از تماشاگران به سختی به پشت صحنه می‌آمدند و دامان لباس من را می‌گرفتند و تکان می‌دادند و التماس دعا برای بیماران و نزدیکان خود داشتند و از من می‌خواستند که در صحنه صندوق، آنها را دعا کنم. من واقعاً از این برخورد جا می‌خوردم و شوکه بودم.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: من هر شب اجرا و در صحنه صندوق خودم را رها می‌کردم و یاد التماس دعای مخاطبان می‌افتادم و در آن صحنه به خدا می‌گفتم «خدایا خودت جواب این دعاها را بده.»

پست قبلی

برای مردم ذائقه‌سازی کنیم/ چند نکته درباره ممیزی‌های دفتر موسیقی

پست بعدی

جشنواره سینمایی تلویزیون با چند نوستالژی/ پایِ “تیرباران” مجید مجیدی به آنتن سیما باز شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 4 =

  • روند
  • دیدگاه ها
  • آخرین

«موش» به شهرزاد می‌آید

اسفند 27, 1399

درفش رزم دبير بخش پوستروعکس ششمین جشنواره تئاترخلاق فراخوان اين بخش را منتشر كرد

بهمن 24, 1399

آریا درفش رزم داورمسابقات مهارت بین دوکشور ایران و روسیه شد

بهمن 25, 1399

«موش» به شهرزاد می‌آید

0

هنرمندان هم در حریم «تئاتر شهر» حس امنیت ندارند!/ مصائب یک شلختگی

0

فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی برای اجرا و پخش آنلاین

0

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

خرداد 13, 1404

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

خرداد 13, 1404

تاثیر تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی

خرداد 9, 1404
لینک ها: | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کتیرو | دالمیکر | دانه روغنی | آیاسنشیال اویل | روسریگلی | اویلانجین | ایرانی بازی | یوپیاسمارکت | فیتپینو | فیشمیش | اوتو | بستسالمون | زیراندازآنلاین | دشتبهشت | آیرادیاتور | گلسوب | دکمه ساز | حصیریاب | چکش هیدرولیک | فریزرز | دکمه ساز | Arad Branding
مدیاخبر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.

منوی سریع

  • درباره مدیا خبر
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با مدیا خبر

ما را دنبال کنید:

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • تئاتر

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد.